مسيحيو الشرق لأجل المسيح

لأَنَّهُ هَكَذَا أَحَبَّ اللَّهُ الْعَالَمَ حَتَّى بَذَلَ ابْنَهُ الْوَحِيدَ لِكَيْ لاَ يَهْلِكَ كُلُّ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ بَلْ تَكُونُ لَهُ الْحَيَاةُ الأَبَدِيَّةُ.

الاقباط والانتخابات الرئاسية : نوارة نجم

Posted by mechristian في مايو 19, 2012

الاقباط والانتخابات الرئاسية

clip_image002

بقلم : نوارة نجم

عشان نختصر موضوع المسيحيين وما نلتش فيه كتير.. اي حد حيقول للمسيحيين حابني لكم كنايس حينتخبوه، هم عايزين كنيسة يصلوا فيها من غير ما يتحرقوا.

الموضوع بالنسبة للمسيحيين لا فارق معاهم شريعة من عدمه ولا فارق معاهم اي بتنجان.. عايزين كنيسة يرشقوا فيها من غير ما حد ينكد عليهم.

وميدو قاعد يقولي لا وبرضه فيه مناصب واقسام لا يرأسوها والكلام ده.. اذكر اي مظاهرة عملها المسيحيين لاي سبب تاني غير انهم عايزين يصلوا.

اي مرشح طرح مشروع لتعديل قوانين بناء الكنائس وترميمها هم راشقين معاه.. الناس بترضى بقليلها وكل اللي يهمهم في الحياة انهم يصلوا سيبوهم يصلوا.

سيبوهم يصلوا.. ده طلب مش صعب.. سيبوهم يصلوا.. سيبوهم يصلوا سيبوهم يصلوا.. سيبوهم يصلوا.. سيبوهم يصلوا.. مش عايزين منكم حاجة تانية.

عندهم مشاكل كتير تانية وقرف في حياتهم.. وفعلا حكاية الكنايس اللي بتتحرق عليهم دي.. بصراحة اوفر.

يعني تنكد على البني ادم عيشته وكمان مش مخليه يعرف يشتكي لربنا هههههههههه طب يروح فين طيب؟

انا عمري ما شفتهم عاملين مظاهرة عشان مافيش مسيحي بيرأس قسم النسا والولادة مثلا.. كل مظاهراتهم عشان عايزين يصلوا.. هم طالبين معجزة؟

اه يعني فكرني كده امتى جامع اتحرق ولا انفجر على اللي بيصلوا فيه؟ هو ده مطلب صعب ان الناس تصلي من غير ما تولع؟

وبجد فعلا والله.. مش عارفة افهم عقلية بعض الناس اللي اول ما يشوف كنيسة يركبه ستين شيطان.. واحد بيصلي انت متضايق ليه؟

هو مالوش دعوة على فكرة باستعراضك ل "الاسلام الصحيح". هو مش مسلم اصلا ومش معني بالموضوع، هو عايز يصلي من غير ما يولع.. بعد اذنك يعني.

وياريت لو فيها سئالة مالكش دعوة بنسوانه.. الحريم ماليين الدنيا، ما ضاقتش على حريمه.. اذا سمحت يعني.

اصل بقالكوا فترة عمالين تقطموهم عشان حينتخبوا موسى وشفيق.. طب يعني هم لقوا حد يقولهم حاسيبكم تصلوا وما انتخبوهوش؟

مدام ماحدش فتح موضوع بناء الكنائس وترميمها هو شايف انه يختار نظام امني يحميه من الولعة وهو بيصلي مدام مافيش نظام حقوقي يكفل له حق الصلاة.

يعني هم ولع عليهم كنايس ولا هم بيبتلوا؟ ولا كانت فوتوشوب؟ البني ادم لما يولع عليه الكنيسة بدل المرة اربعة وخمسة المفروض ما يخافش ازاي؟

دلوقت هو شغله الشاغل ازاي يصلي من غير ما يولع.. وبيدور على حد يديله فرصة يصلي من غير ما يولع ولا حد يفضل يجري ورا حريمه في الشوارع.

انا لحد دلوقت ما سمعتش ولا مرشح بيتكلم عن معالجته لبناء وترميم وحماية دور العبادة.. كله عمال ينافق في الاسلاميين حتى العلمانيين.

هم عارفين كويس ان موسى شفيق حيقدموا نموذج قمعي.. بس هم حاطين امل انه يبقى نظام امني بحيث ما يموتوش منفجرين

هم عارفين كويس ان موسى وشفيق حيقدموا نموذج قمعي.. بس هم حاطين امل انه يبقى نظام امني بحيث ما يموتوش منفجرين.

كل الناس باستهم وحطتهم جنب الحيط.. وهم متعاملين وراضيين بقليلهم.. بس ممكن يعيشوا؟ ولا الظرف مش سامح؟ نفهم بس عشان نبلغهم.

ما تقعدوش بقى تقطموهم وتاكلوا وشهم وتقولوا لهم: اغلب المسيحيين فلول.. فلول فلول بس ما يولعوش.

ما تقوليش بقى مبارك هو اللي فجر القديسين عشان انا واحد مسيحي قالي: ايام مبارك كان احسن عشان كان بيولع لنا كنيسة كل سنة، دلوقت كل شهر.

يعني قلب امه ما عندوش مانع يديك كنيسة تولع فيها.. بس مش كل شوية.. هو مستعد تعمل له جدول زمني وتحدد له عايز كنيسة تولع فيها كل قد ايه.

هو في كده؟ واحد راضي بان كنيسته تولع بس كل سنة بلاش كل شهر؟ ما تحترموا نفسكوا بقى.

هم عارفين ان شفيق وموسى امتداد لمبارك، ومن ثم حيولعوا لهم في كنيسة كل سنة.. مش كل شهر.. في كده ياخواتي؟ انتوا ماعندكوش رحمة؟

بعدين هم مش عايزين حد يفتح معاهم موضوع نسوانهم ده.. وخايفين حد ييجي يمسك البلد يقولهم هاتوا حريمكم يلزمونا وكده.

الرحمة بقى وكفاية تقطيم وتبكيت.. قولوا لهم حتسيبوهم يصلوا ازاي من غير ما يولعوا وهم راشقين معاكوا في اي حاجة.. مش تقطيم على طول كده.

هم مالهمش دعوة برضه بتحليلاتكم السياسية دي بتاعة مبارك وامريكا والبتنجان المقلي.. هم عايزين يصلوا من غير ما يولعوا وتسيبوا حريمهم في حالهم.

بعد اذنكوا يعني قولوا لهم ازاي ممكن يصلوا من غير ما يولعوا تاني وازاي ممكن تسيبوا حريمهم في حالهم وهم عينيهم ليكوا والله.. بس الرحمة شوية.

على فكرة والله العظيم والله العظيم والله العظيم المسيحيين مش عايزين حاجة غير يتسابوا في حالهم.. والله العظيم كمان مرة.

ما اعرفش مدى صحة كلامكوا في ان اغلب المسيحيين حيرشحوا شفيق، اللي انا شايفاه انهم مش مجمعين على مرشح بس معيار اختيارهم انهم ما يولعوش.

ثم ان شفيق الوحيد اللي استعبرهم.. وعن نفسهم مش فارق معاهم موضوع الاستعبار وشركاء الوطن والهري ده، هم عايزين ما يولعوش ومالكوش دعوة بنسوانهم.

المسيحيات شبه المسلمات.. الفرق بس انها مش محجبة، حتاخدها وتحرق قلب امها عليها وتموت ابوها وتلبسها الحجاب حتبقى شبه المسلمة فممكن تسيبوهم؟

الملف المسكوت عنه اللي راعبهم.. البنات القصر اللي بيتاخدوا وتنزل فيديوهاتهم: الله اكبر اسلام كرستين، وهي 15 سنة..ها؟ نفتح تاني ولا كفاية كده.

الله.. واحد اتحرق عليه الكنيسة بدل مرة خمس مرات في خمس شهور، وكل ما ييجي ذكره يبقى مرتبط بحريمه: هاتوا حريمكوا.. ما يبقاش خايف ليه؟

وهم بيتلككوا عشان اي حد يطمنهم.. ده في اي مظاهرة ولا اعتصام لما بيلاقوا مسلم بيبقى ناقص يتحزموا ويرقصوا.. قولوا لهم كلمة حلوة. واوعى تقول بسبوسة يا ظريف.

الله.. "بلاش نبش في الحاجات دي يا نوارة" حاضر.. بلاش نبش وانتوا بطلوا تزايدوا عليهم وتقولوا لهم يا فلول.

ماهو ساكت وما بيفتحش الموضوع ورايح ينتخب حد اذا ما كانش حيعمل له دولة حقوقية يبقى يعمل له دولة امنية.. يا تطمنه يا تسيبه في حاله.

والمرة دي بالذات المسيحيين مش مجمعين على حد.. فيه منهم حيصوت لحمدين وخالد وفيه منهم حيصوت لشفيق وموسى وفيه حيصوت لابو الفتوح حتى.

انما ازاي بقى؟ ازاي؟ لازم امشي ادور على المسيحي اللي حينتخب شفيق عشان ازايد على امه.

انا شخصيا ما قابلتش ولا مسيحي حينتخب موسى او شفيق، اللي اعرفهم كلهم لحد دلوقت يا خالد يا حمدين يا مقاطع.. فكفاية مزايدة بقى.

والكنيسة مش قايلة لهم المرة دي ينتخبوا مين فعلا.. وهم بطلوا يسمعوا كلام كنيسة من ساعة ماسبيرو..

فالرحمة شوية شوفوا لكوا حد تاني تتسلوا عليه.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d مدونون معجبون بهذه: